Hadis Nedir?
BİBLİYOGRAFYA
Lisânü’l-ʿArab, “kẕb” md.
Ebü’l-Bekā, el-Külliyyât, s. 370-374, 402.
Kāmus Tercümesi, “ḥds̱” md.
M. F. Abdülbâkī, el-Muʿcem, “ṭvʿa”, “resûl” md.leri.
Şâfiî, er-Risâle, s. 78, 93, 103.
a.mlf., el-Üm, VII, 250, 254; a.e. (nşr. M. Zehrâ en-Neccâr), Beyrut, ts., V, 127-128.
Sünen-i Dârimî (trc. Abdullah Aydınlı), İstanbul 1994, mütercimin önsözü, I, 7-22.
İbn Sa‘d, eṭ-Ṭabaḳāt, VI, 9.
İbn Kuteybe, Teʾvîlü muḫtelifi’l-ḥadîs̱, Kahire 1326, s. 143-145, 164-169, 212-215, 365-366, 432-433.
Tirmizî, Kitâbü’l-ʿİlel (es-Sünen içinde, nşr. İbrâhim Atve İvaz), Kahire 1395/1975, s. 738.
Ya‘kūbî, Târîḫ, II, 261.
Küleynî, el-Uṣûl mine’l-Kâfî, I, 53, 65, 255-258, 273-274, ayrıca bk. Hüseyin Ali Mahfûz’un mukaddimesi, I, 4-8.
Râmhürmüzî, el-Muḥaddis̱ü’l-fâṣıl (nşr. M. Acâc el-Hatîb), Beyrut 1391/1971, s. 364-367, 611-620.
İbnü’n-Nedîm, el-Fihrist (Teceddüd), s. 208, 281-289.
İbn Bâbeveyh, Men lâ yaḥḍuruhü’l-faḳīh, Beyrut 1401/1981, I, 3.
Ebû Ca‘fer et-Tûsî, İḫtiyâru Maʿrifeti’r-ricâl (nşr. Hasan el-Mustafavî), Necef 1348, nâşirin mukaddimesi, s. 5.
Hâkim, el-Müstedrek, I, 109-110.
Hatîb el-Bağdâdî, Taḳyîdü’l-ʿilm (nşr. Yûsuf el-Iş), Dımaşk 1974, s. 32-33, 50-51, 58-63, 65-68, 92, 95-96, 102, 106.
a.mlf., Şerefü aṣḥâbi’l-ḥadîs̱ (nşr. Mehmed Saîd Hatîboğlu), Ankara 1971, s. 87-93.
İbn Abdülber, Câmiʿu beyâni’l-ʿilm (nşr. Ebü’l-Eşbâl ez-Züheyrî), Dammâm 1414/1994, I, 331; II, 1183.
Ferrâ el-Begavî, Meṣâbîḥü’s-sünne (nşr. Yûsuf Abdurrahman el-Mar‘aşlî v.dğr.), Beyrut 1407/1987, nâşirin mukaddimesi, I, 63-74, 100-103.
Sem‘ânî, Edebü’l-imlâʾ ve’l-istimlâʾ, Beyrut 1401/1981, s. 109.
İbn Şehrâşûb, Meʿâlimü’l-ʿulemâʾ (nşr. M. Sâdık Âl-i Bahrülulûm), Beyrut, ts. (Dârü’l-edvâ), s. 2.
İbnü’l-Esîr, en-Nihâye, IV, 159.
İbn Teymiyye, Mecmûʿu fetâvâ, XIII, 366; XVIII, 10.
Mizzî, Tehẕîbü’l-Kemâl (nşr. Beşşâr Avvâd Ma‘rûf), nâşirin mukaddimesi, I, 37-71.
Zehebî, Mîzânü’l-iʿtidâl, I, 271.
a.mlf., Teẕkiretü’l-ḥuffâẓ, I, 109-110.
Şâtıbî, el-Muvâfaḳāt, IV, 3-54.
İbn Hacer, Fetḥu’l-bârî (Hatîb), I, 174; XIII, 16.
a.mlf., el-İṣâbe, VII, 438.
a.mlf., Tehẕîbü’t-Tehẕîb, IV, 236-237; VII, 33; IX, 448.
Şehîd-i Sânî, er-Riʿâye fî ʿilmi’d-dirâye (nşr. Abdülhüseyin M. Ali Bakkāl), Kum 1408/1987, s. 77-80, 84-85.
Şa‘rânî, el-Mîzân (nşr. Abdurrahman Umeyre), Beyrut 1409/1989, I, 212.
Keşfü’ẓ-ẓunûn, I, 81, 521-522, 635-641, 834-835.
Hür el-Âmilî, Vesâʾilü’ş-Şîʿa (nşr. Muhammed er-Râzî – Ebü’l-Hasan eş-Şa‘rânî), Beyrut 1412/1991, XX, 96-100, 151.
Meclisî, Biḥârü’l-envâr, Beyrut 1403/1983, XXVI, 18-67, 121-125.
Rahmetullah el-Hindî, İzhârü’l-hak Tercümesi (trc. Ömer Fehmi), İstanbul 1972, s. 572-614.
Cemâleddin el-Kāsımî, Ḳavâʿidü’t-taḥdîs̱ (nşr. M. Behcet el-Baytâr), Dımaşk 1353/1935.
R. Dozy, Târîh-i İslâmiyyet (trc. Abdullah Cevdet), Kahire 1908, I, 161-165.
L. Caetani, İslâm Tarihi (trc. Hüseyin Cahid), İstanbul 1924-27, I, 86, 88, 90, 91.
D. S. Margoliouth, The Early Development of Mohammedanism, London 1914, s. 66, 70, 76.
a.mlf., “On Moslem Tradition”, MW, II/2 (1912), s. 115.
É. Dermenghem, Muhammed’in Hayatı (trc. Reşat Nuri), İstanbul 1935, s. 1-7.
M. Zübeyr Sıddikī, “Ahadith were Recorded During the Lifetime of Muhammad”, Proceedings of the Idara-i Maarif-i Islamia, First Session Held at Lahore (15th and 16th April, 1933), Lahore 1935, s. 63-71.
a.mlf., Hadîs Edebiyatı Tarihi (trc. Yusuf Ziya Kavakcı), İstanbul 1966.
a.mlf., “İslâm Hukûkunda Hadisin Yeri” (trc. M. Esad Kılıcer), AÜİFD, XII (1964), s. 113-117.
Ahmed Zekî Safvet, Cemheretü resâʾili’l-ʿArab, Kahire 1356/1937, I, 25-90.
Brockelmann, GAL, I, 401, 446, 447, 458, 662; Suppl., I, 578, 606, 617, 619, 628, 630, 634, 917; II, 597.
I. Goldziher, Etudes sur la tradition islamique (trc. Leon Bercher), Paris 1952, s. 41-53, 162-163, 217.
a.mlf., el-ʿAḳīde ve’ş-şerîʿa (nşr. M. Yûsuf Mûsâ v.dğr.), Kahire, ts., s. 44.
a.mlf., “İslâmda Hadîsin Yeri Etrafında Mücadeleler” (trc. Cihad Tunç), AÜİFD, XIX (1973), s. 223-235.
Fuat Sezgin, Buhârî’nin Kaynakları, İstanbul 1956, s. 11-15, 37-40.
a.mlf., GAS, I, 53-84, 113, 156-159, 191, 222, 466.
M. Tayyib Okiç, Bazı Hadis Meseleleri Üzerinde Tetkikler, İstanbul 1959.
M. Acâc el-Hatîb, es-Sünne ḳable’t-tedvîn, Kahire 1963, s. 163-175.
Fazlurrahman, Islamic Methodology in History, Karachi 1965, s. 10-11.
a.mlf., “Concepts Sunnah, Ijtihād and Ijmāʾ in the Early Period”, IS, I/1 (1962), s. 10-11.
Abdülhamîd el-Allûcî, Müʾellefâtü İbni’l-Cevzî, Bağdad 1385/1965, s. 89-90.
A. Guillaume, The Traditions of Islam, Beyrut 1966, s. 50.
a.mlf., Islam, London 1990, s. 106-111.
P. K. Hitti, Islam and the West, New York 1962, s. 105-107.
Mübârekfûrî, Muḳaddimetü Tuḥfeti’l-aḥveẕî (nşr. M. Abdülmuhsin el-Kütübî), Kahire 1386/1967.
Muhammed Hamîdullah, Hemmâm İbn Münebbih’in Sahîfesi (trc. Talât Koçyiğit), Ankara 1967, s. 69.
a.mlf., el-Ves̱âʾiḳu’s-siyâsiyye, Beyrut 1403/1983.
G. H. A. Juynboll, The Authenticity of the Tradition Literature, Leiden 1969, s. 1.
a.mlf., “Ḥadīth”, Dictionary of Middle Ages, New York 1989, VI, 45-48.
M. Nâsırüddin el-Elbânî, Fihrisü maḫṭûṭâti Dâri’l-kütübi’ẓ-Ẓâhiriyye, Dımaşk 1390/1970, s. 348.
Subhî es-Sâlih, Hadîs İlimleri ve Hadîs Istılahları (trc. M. Yaşar Kandemir), Ankara 1973, s. 1-3, 39-41, 63-69.
Hâşim Ma‘rûf el-Hasenî, el-Mevżûʿât fi’l-âs̱âr ve’l-aḫbâr, Beyrut 1973, s. 53.
a.mlf., Uṣûlü’t-teşeyyuʿ, Beyrut, ts. (Dârü’l-kalem), s. 253-258.
M. Yaşar Kandemir, Mevzû Hadisler, Ankara 1975, s. 17-19, 56-61, 96-115.
a.mlf., “el-Câmiu’s-sahîh”, DİA, VII, 114-129.
a.mlf., “Cüz”, a.e., VIII, 147-148.
Talât Koçyiğit, Hadis Tarihi, Ankara 1977.
a.mlf., “I. Goldziher’in Hadisle İlgili Bazı Görüşleri’nin Tahlil ve Tenkidi”, AÜİFD, XV (1957), s. 43-55.
Şâkir Mahmûd Abdülmün‘im, İbn Ḥacer el-ʿAsḳalânî, Bağdad 1978, I, 506-513.
Âgā Büzürg-i Tahrânî, eẕ-Ẕerîʿa ilâ teṣânîfi’ş-Şîʿa, Beyrut 1398, XXV, 51.
Mustafa es-Sibâî, es-Sünne ve mekânetühâ fi’t-teşrîʿi’l-İslâmî, Dımaşk 1398/1978.
M. Ebû Zehre, el-İmâmü’ṣ-Ṣâdıḳ, Kahire, ts. (Dârü’l-fikri’l-Arabî), s. 357-460.
H. Lammens, Islam Beliefs and Institutions, London 1979, s. 70-72.
J. Fueck, “The Role of Traditionalism in Islam”, Studies on Islam (ed. M. L. Swartz), Oxford 1981, s. 99-111.
Hasan es-Sadr, Teʾsîsü’ş-Şîʿa, Beyrut 1401/1981, s. 278-295.
a.mlf., eş-Şîʿa ve fünûnü’l-İslâm, Beyrut, ts. (Dârü’l-ma‘rife), s. 29-43.
M. Hüseyin Âl-i Kâşifi’l-Gıtâ, Aṣlü’ş-Şîʿa ve uṣûlühâ, Beyrut 1402/1982, s. 58, 79.
Abdülvehhâb İbrâhim Ebû Süleyman, Kitâbetü’l-baḥs̱i’l-ʿilmî, Cidde 1403/1983, s. 209-265.
Ali Osman Koçkuzu, Hadis İlimleri ve Hadis Tarihi, İstanbul 1983.
A. F. L. Beeston v.dğr., Arabic Literature to the End of the Umayyad Period, Cambridge 1983, s. 271-298.
Aʿyânü’ş-Şîʿa, I, 140-153.
Maʿa’l-Mektebe, s. 403-421.
Seyyid Hüseyin Nasr, İslâm: İdealler ve Gerçekler (trc. Ahmet Özel), İstanbul 1985, s. 89-95.
Mehmed S. Hatiboğlu, “Batıdaki Hadis Çalışmaları Üzerine”, Uluslararası Birinci İslâm Araştırmaları Sempozyumu, İzmir 1985, s. 81-94.
D. B. Macdonald, The Development of Muslim Theology, Jurisprudence and Constitutional Theory, London 1985, s.76-77.
M. Lokmân Selefî, İhtimâmü’l-muḥaddis̱în bi-naḳdi’l-ḥadîs̱ seneden ve metnen, Riyad 1408/1987, s. 417-474.
M. Abdülazîz el-Havlî, Târîḫu fünûni’l-ḥadîs̱i’n-nebevî (nşr. Mahmûd el-Arnaût – M. Bedreddin el-Kahvecî), Dımaşk 1408/1988.
Fârûk Hamâde, el-Menhecü’l-İslâmî fi’l-cerḥ ve’t-taʿdîl, Rabat 1409/1989, s. 48-85.
M. Cevâd Mugniyye, eş-Şîʿa fi’l-mîzân, Beyrut 1409/1989, s. 317-320.
İsmail L. Çakan, Hadîs Edebiyâtı, İstanbul 1989.
a.mlf., Hadis Usûlü, İstanbul 1990.
a.mlf., “el-Câmiu’s-sahîh”, DİA, VII, 129-132.
Hâdim Hüseyin İlâhîbahş, el-Ḳurʾâniyyûn ve şübühâtühüm ḥavle’s-sünne, Tâif 1409/1989.
M. Mustafa el-A‘zamî, Menhecü’n-naḳd ʿinde’l-muḥaddis̱în [baskı yeri yok] 1410/1990 (Mektebetü’l-kevser), s. 127-149.
a.mlf., İlk Devir Hadis Edebiyatı (trc. Hulûsi Yavuz), İstanbul 1993, s. 10-18, 34-161, 194-222.
a.mlf., İslâm Fıkhı ve Sünnet (trc. Mustafa Ertürk), İstanbul 1995.
İmtiyâz Ahmed, Delâʾilü’t-tevs̱îḳı’l-mübekkir li’s-sünneti ve’l-ḥadîs̱ (trc. Abdülmu‘tî Emîn Kal‘acî), Kahire 1410/1990.
Ali Abdülfettâh Ali Hasan, el-Ḥadîs̱ü’n-nebevî ve rivâyetüh, Mansûre 1990.
İzziyye Ali Tâhâ, Difâʿ ʿani’s-sünneti’n-nebeviyyeti’ş-şerîfe, Küveyt 1410/1990.
a.mlf., “Min iftirâʾâti’l-müsteşriḳīn ḥavle eḥâdîs̱i’t-tevḥîd”, Mecelletü’ş-Şerîʿa ve’d-dirâsâti’l-İslâmiyye, VI/13, Küveyt 1409/1989, s. 19-76.
a.mlf., “Min iftirâʾati’l-müsteşriḳīn ʿalâ eṣâlîbi’l-muḥaddis̱în fi’l-ʿinâyeti bi-mütûni’l-eḥâdîs̱”, Mecelletü’l-buḥûs̱i’l-İslâmiyye, XXXI, Riyad 1411, s. 279-352.
S. Kemal Sandıkçı, İlk Üç Asırda İslâm Coğrafyasında Hadîs, Ankara 1991.
Ali Yardım, Hadis, İzmir 1992, I-II.
Sıddîk Beşîr Nasr, Ḍavâbiṭü’r-rivâye ʿinde’l-muḥaddis̱în, Trablus 1992, s. 162-163, 165-181, 217, 281-354.
Bekir b. Abdullah Ebû Zeyd, Maʿrifetü’n-nüsaḫ ve’ṣ-ṣuḥufü’l-ḥadîs̱iyye, Riyad 1412/1992.
Emin Âşıkkutlu, Hadiste Ricâl Tenkidi: Cerh ve Ta‘dil İlmi (doktora tezi, 1992), MÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü, s. 20-23 (sahâbenin birbirini tekzîbi).
Tevhit Bakan, Ashâbın Adâleti (doktora tezi, 1993), Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, s. 72, 74.
Cemal Sofuoğlu, “Şia-i İmâmiye’nin Hadis Anlayışı”, Milletlerarası Tarihte ve Günümüzde Şiilik Sempozyumu, İstanbul 1993, s. 258-287.
Yusuf el-Kardâvî, Sünneti Anlamada Yöntem (trc. Bünyamin Erul), Kayseri 1993, s. 56-60.
Nâsır b. Abdullah el-Kafârî, Uṣûlü mezhebi’ş-Şîʿa [baskı yeri yok] 1414/1993, s. 307-399.
Kettânî, er-Risâletü’l-müstetrafe (Özbek), tür.yer.
Faruk Koçak, İstanbul Kütüphanelerindeki Hadis Cüzleri (doktora tezi, 1995), MÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Abdülganî Abdülhâliḳ, Ḥucciyyetü’s-sünne, Riyad 1415/1995, s. 337.
Mehmet Erdoğan, Akıl-Vahiy Dengesi Açısından Sünnet, İstanbul 1995, s. 70-79.
James Robson, “Tradition, The Second Foundation of Islam”, MW, XLI/1-4 (1951), s. 22-33.
a.mlf., “The Material of Tradition”, a.e., s. 166-180.
a.mlf., “Hadit̲h̲”, EI2 (Fr.), III, 24-25.
Abdülhâdî Rızâ, “Emâlî Niẓâmilmülk el-Vezîri’s-Selcûḳī fi’l-ḥadîs̱”, MMMA (Kahire), V (1959), s. 349-378.
Abdülcebbâr Ulvân en-Nâyile, “el-Ḥadîs̱ü’n-nebeviyyi’ş-şerîf min meṣâdiri’d-dersi’n-naḥvî”, Âdâbü’r-râfideyn, XIII, Musul 1981, s. 499-544.
Semîre Halîl, “el-Kütübü’l-merciʿiyye li-terâcimi ruvâti’l-ḥadîs̱ ḥatte’l-ḳarni’s-sâdisi’l-hicrî”, ʿÂlemü’l-kütüb, sy. 14, Riyad 1987, s. 4-14.
Yasin Dutton, “Sunna, Hadīth and Madinan ‘Amal”, Journal of Islamic Studies, IV/1, Oxford 1993, s. 1-31.
Charles J. Adams, “Bazı Çağdaş Müslümanların Nazarında Hadisin Otoritesi -Mevdûdî’nin Hadis Anlayışı-” (trc. Nedim Alpdemir), İslâmî Araştırmalar, sy. 3-4, Ankara 1994, s. 291-303.
Th. W. Juynboll, “Hadîs”, İA, V/1, s. 47-54.
a.mlf., “Ḥadîs̱”, DMİ, VII, 230-247.
F. Buhl, “Kudüs”, İA, VI, 957.
J. Walker, “Kubbetü’s-sahra”, a.e., VI, 945.
A. K. C., “Ḥadīth”, EBr. (1981), VIII, 536-538.
0. L. T. Librande, “Ḥadīth”, ER, VI, 143-151.
Hasan el-Emîn, “el-Uṣûlü’l-erbaʿa miʾe”, Dâʾiretü’l-maʿârifi’l-İslâmiyye eş-Şîʿiyye, Beyrut 1401/1981, II, 33-46.
a.mlf., “Ḥadîs̱”, a.e., III, 117-126.
İbrahim Canan, “el-Edebü’l-müfred”, DİA, X, 411-412.
Tahsin Görgün, “Goldziher, Ignaz”, a.e., XIV, 105-111.
R.Marston Speight, “Ḥadīth”, The Oxford Encyclopaedia of the Modern Islamic World, New York 1995, II, 83-87.